Deze vragen krijgen we vaker...

Algemene vragen over JAX

Ik ben een starter, ben ik welkom?

Zeker ben je welkom. Volg de onboarding stappen. Start jij je bedrijf, ontzorgt JAX je met alle administratieve rompslomp.

Ik wil overstappen, hoe werkt dat?

Tja dat horen we vaker. JAX helpt je hiermee. Na de onboarding koppelt JAX je aan een van de cijfercoaches voor een intake gesprek. Wij horen graag wat je doet, wat je van ons verwacht en we beantwoorden jouw vragen over onze dienstverlening. Een afspraak is zo gemaakt!

Zijn mijn gegevens veilig bij Jax?

Op grond van artikel 32 AVG is JAX verplicht om alle noodzakelijke maatregelen te nemen. Alleen betrokken cijfercoaches hebben toegang tot je dossiers en onze state-of-the-art software wordt 24/7 gemonitord. In onze privacystatement kun je alles nog eens nalezen.

Kan ik tussentijds van pakket wisselen?

Ja dat kan heel makkelijk. Als de groei van je onderneming daarom vraagt, zet JAX je binnen no time om naar een van de andere pakketten.

Hoe makkelijk kan ik weg, als ik ontevreden ben?

We doen er alles aan om je binnenboord te houden, maar mocht je om wat voor reden dan ook willen vertrekken, dan werken wij daar uiteraard te allen tijde aan mee. Het is jouw administratie, het zijn jouw gegevens. No strings attached!

Verzorgt JAX ook de loonadministratie?

Jazeker, met een koppeling via Nmbrs. Geef het aan bij je onboarding en je ontvangt daar een offerte voor. Met een koppeling staan al die gegevens dan uiteraard ook gelijk in je eigen omgeving.

Waar kan ik de gratis app voor gebruiken?

Voor het uploaden van je bonnen en inkomende facturen in je administratie, zodat je nooit iets kwijt bent en we 100% volledigheid kunnen garanderen.

Ik moet naar een BV, waar kan ik dan terecht?

We zetten je dan over naar het zusje van JAX. Ikbenfay. Alle dossiers zet JAX over, je houdt je cijfercoach. Fiscaal verandert er uiteraard het een en ander, maar ook dat maakt FAY niet ingewikkelder dan noodzakelijk.

Zijn er uitsluitend maandelijkse kosten?

JAX factureert een vooraf afgesproken bedrag per de eerste van de maand (met automatische incasso). Zie prijzen. Voor extra werkzaamheden vraagt JAX uiteraard vooraf toestemming via een offerte. Als die wordt goedgekeurd brengen we deze in rekening. Heb je bijvoorbeeld hulp nodig bij een hypotheekaanvraag of aangifte van een fiscaal partner, ondersteunt JAX je daar uiteraard graag bij.

Waarom worden er inrichtingskosten berekend?

Voor alle pakketten die we aanbieden heeft JAX software tools: AI, dashboard, administratie- en aangiftesoftware.
Elk pakket dat JAX in gebruik neemt, moet worden betaald. Voor sommige tools moet JAX opstartkosten voldoen. Een deel betaalt de klant, een deel betaalt JAX.

Wat zit er in welk pakket?

In alle pakketten die we aanbieden zit een klein verschil. (zie prijzen)
Voor elk pakket geldt:
- je cijfercoach controleert en corrigeert je administratie daar waar nodig
- verzorgt per kwartaal of jaar de BTW aangifte
- aan het einde van jaar stelt JAX de eenvoudige jaarrekening op en/of de aangifte IB.
- tussendoor houdt JAX de vinger aan de pols met slimme AI-tools voor advies en ondersteuning.

JAX kijkt naar de rechtsvorm en de omvang van de administratie. Iedereen begrijpt dat een ZZP'er met 25 facturen en 50 bonnetjes of inkoopfacturen per maand goedkoper uit is dan een firma met 20 man in dienst, lease-auto's en een eigen kantoor met 15 werkplekken.

Een cijfercoach is geen accountant toch?

Nee een cijfercoach bij JAX is geen accountant (en sommigen ook wel :-)). Maar die heb je ook niet echt nodig. Pas als je een B.V. van een bepaalde omvang hebt, ben je wettelijk verplicht om een accountant voor bepaalde zaken in te huren. Tot die tijd, doet JAX het voor je.

Krijg ik een vaste cijfercoach?

JAX koppelt je na de onboarding, aan een van de cijfercoaches. Je cijfercoach is altijd bereikbaar voor administratieve vragen. JAX groeit snel en dus groeien we ook in het aantal medewerkers. Toch wil JAX de relatie tussen klant en cijfercoach zo lang en persoonlijk mogelijk in stand houden.

Wat doet mijn cijfercoach?

Jou ontzorgen van je administratieve lasten. Je administratie bijhouden, je BTW aangiftes en eventueel je jaarrekening en je IB aangiftes. Met behulp van slimme AI tools houdt JAX overzicht en signaleert adviespunten. Jouw cijfercoach gebruikt state-of-the-art software om je gegevens 24/7 te monitoren.

Hoe neem ik contact op met mijn cijfercoach?

Via je eigen dashboard kun je altijd contact opnemen. Dat gaat nog sneller dan een e-mail versturen en je cijfercoach heeft gelijk alle informatie bij de hand.

Voedt mijn cijfercoach mij op?

Ja zoveel mogelijk. want belangrijk om te vermelden is dat het ook echt een coach is en je "opvoedt" in het zo goed mogelijk aanleveren van je administratie. Daar heb je alleen maar voordeel van en kan JAX de prijzen laag houden. Verder accepteren wij geen zaken in je administratie die er niet toe doen. Voorbeeld -> zonder waarschuwing boeken we je benzinebon op prive-opname, als je geen zakelijk auto rijdt.

JAX is echt goedkoper dan elk ander administratiekantoor, hoe kan dat?

Simpel. Door een andere (klant) benadering en gebruik te maken van slimme AI software. Jax is gestart vanuit de techniek en opgezet om heel snel te kunnen groeien met behoud van kwaliteit. Bij JAX geen oeverloos gebel over je onderneming, wat je drijft en wat je ambities zijn. JAX wil je administratie goed doen, dat is de basis. Met een slimme intake procedure kan dat. De software en onze cijfercoaches doen de rest. En dat hoeft dus helemaal niet veel te kosten!

Is JAX niet heel onpersoonlijk?

Nee dat zeker niet. JAX zoekt inderdaad eerst of we bij elkaar passen. Jij wil je administratie uitbesteden, JAX helpt. Een uur social talk bij je huidige accountant en of je voor Ajax of Feyenoord bent vindt JAX niet relevant en kost jou geld. Je cijfercoach wordt het aanspreekpunt. Je cijfercoach leert je kennen door de documenten die jij aanlevert. Een afspraak maak je bij de tandarts, JAX gaat gewoon aan de slag.

Waarom werken jullie met referrals?

Bij JAX zien we referrals als een win-win voor iedereen. Enerzijds helpen referrals ons om snel te groeien, omdat tevreden klanten de beste ambassadeurs zijn. De kosten die we uitgeven aan referrals zien we als een investering in marketing, maar dan met een persoonlijke touch. Anderzijds profiteren onze klanten direct: hoe groter JAX groeit, hoe efficiënter we kunnen werken, en uiteindelijk leidt dat weer tot lagere kosten voor jouw administratie. Samen bouwen we aan een sterk netwerk van zelfstandigen, waar iedereen beter van wordt.

Hoe gebruik je JAX

Welke software krijg ik erbij?

Na de onboarding ben je officieel klant van JAX. Elke klant krijgt een eigen dashboard gekoppeld aan ons financiële software- en fiscale aangiftepakket. In de goedkoopste variant kun je alleen geen facturen versturen en zijn de functionaliteiten van het dashboard iets beperkter. Daarom kiezen de meeste klanten voor de grotere variant. De voordelen zijn legio en je hebt twee keer per jaar een adviesgesprek. ​

Kan ik mijn bankrekening koppelen?

Nou sterker nog. Zonder gekoppelde bankrekening accepteren we je niet als klant. JAX koppelt de volgende banken: RABO, ING, ABN-AMRO, ASR, Bunq, Knab en ...... Met sommige banken koppelt JAX direct, met enkele andere zul je zelf die koppeling aan moeten vragen. Uiteraard helpen we je daarbij.

Ik heb een creditcard voor veel online uitgaven, kan ik die blijven gebruiken?

Nee. De tarieven van JAX zijn onder meer zo laag, omdat we gezocht hebben naar oplossingen die de administratieve lasten verminderen. Met de creditcards van Moss koppelt de software van JAX en wordt elke uitgave automatisch geboekt. Goedkoper voor jou, makkelijker voor JAX!

Hoe bestel ik een creditcard van Moss?

Heel simpel, via https://getmoss.com/sign-up/form/personal-details ontvang je vrijblijvend een onbeperkt aantal virtuele debitkaarten, toegang tot de app en boekhoudkundige integraties met de software van JAX.

Doet JAX aan productontwikkeling?

Zeker doet JAX dat. De ontwikkelingen met AI en Chat GPT gaan razendsnel. Met onze AI partner blijft JAX werken aan nieuwe tools om het leven van een ondernemer makkelijker te maken.

Spelregels - zowel voor ons, maar ook zeker voor jou

Kan ik midden in een jaar overstappen?

Heel makkelijk zelfs. Na de onboarding gaan we je om extra informatie vragen en ontvang je een offerte voor de werkzaamheden die JAX voor je uit gaat voeren. Eenmaal aan boord betaal je gewoon je vaste lage maandbedrag.

Hoe zijn de tarieven van JAX opgebouwd?

Zo transparant mogelijk. Je betaalt per maand een vast bedrag, voor onze services en de software. Met het kleinste pakket ben je in principe al klaar en voldoe je aan de administratieve verplichtingen en wettelijke richtlijnen. Wil je meer, betaal je meer.

Als voorbeeld.
Jouw eigen IB aangifte zit in de prijs inbegrepen, wil je dat we de IB aangifte van je partner ook doen, komt er een klein bedrag per maand bij.
Wil je toch gaan factureren, herinneren, aanmanen en bijvoorbeeld ideal betaallinks toevoegen dan zetten we je abonnement naar een stapje groter.

Wanneer factureert JAX haar klanten?

Vooraf aan het begin van de maand, op basis van een automatische incasso. Wordt deze niet geïnd, dat verstuurt JAX een aanmaning. Als betaling uitblijft stopt JAX met de uitvoering van haar werkzaamheden. De tarieven van JAX zijn onder meer zo laag, omdat we elk proces plat geslagen hebben. Efficiency is doorgevoerd in ieder onderdeel. Dat houdt de tarieven laag maar houdt wel in dat JAX op tijd betaald wil worden en geen slecht betalende klanten wil. JAX houdt zich dan ook uitdrukkelijk het recht voor om klanten te weigeren. Streng he? Maar je wil zelf toch ook betaald worden voor je product of dienst!

Wat zijn verder de spelregels?

Heel simpel eigenlijk.
- JAX wil alleen klanten die een bankrekening hebben die JAX kan koppelen aan de administratie.
- En een andere creditcard dan Moss gebruiken kan wel, maar daarvoor brengen we 15,00 euro per maand extra in rekening.

Mag ik ook per jaar betalen?

Zeker mag dat. Vraag het aan bij de onboarding en je krijgt nog 5% korting ook. Andere werkzaamheden, worden in een offerte besproken en na goedkeuring apart in rekening gebracht.

Wat fiscale vragen - hoe voorkomen we gedoe!

Hoe werkt het met de BTW aangifte?

Btw-aangifte doen is een terugkerende periodieke klus die bij veel ondernemers voor nogal wat onrust en vragen kan zorgen. Wil jij hiervan geen hoofdpijn en ervan verzekerd zijn dat je aangiftes tijdig en correct worden ingediend? Wees gerust vanaf het goedkoopste pakket zit dat bij JAX al in de service. Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor het doen van btw-aangiftes. Daarom heeft JAX een automatische accordering ingebouwd. Aan het einde van elk kwartaal zetten wij de BTW aangifte voor je klaar en na goedkeuring kun je deze zelf betalen met het juiste bedrag en kenmerk.

Ik werk ook nog in loondienst, hoe werkt dat met de IB aangifte.

Aan het einde van het jaar ontvang je automatisch een formulier met vragen rond je inkomstenbelasting, waaronder je jaaropgaaf bijvoorbeeld. JAX neemt alle informatie mee tot het indienen (na accordering weer) van je IB aangifte.

Ik loop achter met mijn huidige administratie, kunnen jullie daar ook bij helpen?

Ja dat kan. Geef het aan bij de onboarding en JAX maakt een offerte voor je. Voordat we aan de werkzaamheden beginnen brengen we deze bij je in rekening.


"https://ikbenjax.nl/"

Als ik mijn onderneming sluit, bewaart JAX mijn administratie dan?

Dat kan, maar kost je maandelijks een klein bedrag. Daarmee houd je inzage en kun je bij vragen van de Belastingdienst altijd de juiste gegevens opleveren.
Uiteraard kunnen we je ook een export van al je gegevens toesturen.

Werkt JAX met de VIA?

De VIA staat voor: vooraf ingevulde aangifte. JAX mag deze gegevens alleen inzien als jij hiervoor een machtiging hebt afgegeven. Met behulp van de VIA weten we zeker dat je aangifte compleet en correct is. Daarom stuurt JAX elke klant een machtigingsformulier via het eigen dashboard. Na toestemming kan JAX deze gegevens inzien en gebruiken voor het indienen van je aangifte.